News

Kada su haljine bile oružje: Chanel, Dior i moda Drugog svetskog rata

U svetu podeljenom rovovima, barikadama i gladnim očima, postojala je drugačija borba - ona za lepotu, za identitet, za haljinu na tufne u svetu bez boja.

Kada su prve bombe pale na Pariz 1940. godine, grad koji je do juče diktirao svetske modne tokove ućutao je pod čizmama nacističkih vojnika. Izlozi su zamračeni, revije obustavljene, a svilene suknje zamenjene grubim tkaninama i strogim krojevima. Ali moda nije umrla – ona se povukla, promenila oblik i preživela. I ne samo to. Moda je u Drugom svetskom ratu postala tihi otpor, politička poruka, a ponekad i oružje.

Moda pod opsadom

U okupiranoj Evropi, tekstilna industrija bila je pod direktnim uticajem vojne ekonomije. U Velikoj Britaniji uveden je “Utility Clothing Scheme” – vladin program koji je dozvoljavao proizvodnju odeće pod strogo definisanim pravilima. Haljine su morale biti jednostavne, sa minimalno dugmadi, bez ukrasa, i iz jednog komada materijala. U Francuskoj, situacija je bila još složenija – moda je postala pitanje prestiža i kontrole.

Ipak, žene nisu prestale da budu elegantne. Šile su kod kuće, reciklirale stare zavese, farbale cipele da izgledaju kao nove. I najvažnije – nastavile su da biraju da izgledaju lepo. U tome se krila njihova tiha pobuna.

Tufne – simbol razigranosti i otpora u vremenu kada je sve bilo sivilo

 

Coco Chanel: Genije ili kolaboracionistkinja?

Jedna od najkontroverznijih figura tog perioda svakako je Gabrielle „Coco“ Chanel.
Kada je počeo rat, Chanel zatvara sve svoje butike – osim prodaje parfema. U to vreme, luksuzni hotel Ritz u Parizu bio je njen dom, ali i sedište mnogih nemačkih oficira. Upravo tu započinje njenu vezu sa Hansom Güntherom von Dincklageom – nemačkim diplomatom i špijunom Gestapoa.

Postoje tvrdnje da je Chanel bila agent sa kodnim imenom „Westminster“ i da je pokušala da iskoristi antisemitističke zakone kako bi preotela kontrolu nad brendom parfema Chanel No. 5 od svojih jevrejskih partnera, porodice Wertheimer

Iako je nakon rata optužena za saradnju s neprijateljem, nikada joj nije suđeno. Intervencijom Winstona Churchilla, slučaj je zataškan, a Chanel se povukla iz javnosti sve do 1954. godine, kada se vraća u modni svet – tada već starija dama, sa oreolom genija i senkom kolaboracionizma koji je svet odlučio da zaboravi. Njena moda je, kao i ona sama, bila kontradiktorna – jednostavna i sofisticirana, klasična i subverzivna.

Modna industrija Drugog svetskog rata nije bila samo pitanje estetike – bila je pitanje morala, preživljavanja, prilagodljivosti. U doba kada je svet gubio boje, moda ih je uporno vraćala – ne uvek iz čistih motiva, ali uvek sa snažnim uticajem.

Christian Dior: Rođenje jednog imperatora

Za razliku od Chanel, Christian Dior je u to vreme bio tek mladi krojač koji je radio za slavnu kuću Lucien Lelong. Zajedno sa kolegama poput Pierrea Balmaina, Dior je u ratnim godinama šio odeću za žene nacističkih oficira – ali i za žene francuskog otpora. Lucien Lelong je tada uspeo da odbrani francusku modnu industriju od zahteva nacista da se premesti u Berlin. Francuska moda je ostala u Parizu – tiha, ali dostojanstvena.

Nakon rata, Dior izlazi iz senke i 1947. lansira kolekciju koja će ući u istoriju kao “New Look”. Silueta peščanog sata, suknje dužine pola lista, naglašen struk, luksuzni materijali – sve ono što je bilo zabranjeno tokom rata sada se slavilo. Taj trenutak nije bio samo modna revolucija, već i kulturna: žene su skinule uniforme, odbacile ratnu štedljivost i ponovo počele da sanjaju o lepoti. Njegova moda bila je povratak ženstvenosti, ali i vizuelni šamar ratu.

“Želeo sam da moje haljine učine da žene izgledaju kao žene,” rekao je Dior.
“Posle godina uniforme, želeo sam ekstravaganciju.”

New Look – moda koja je poručivala: preživela sam

Moda kao tiha revolucija

Rat je oduzeo mnogo, ali moda je pokazala neverovatnu otpornost. Crveni karmin, tufne, šeširići, rukavice – svi ti modni dodaci postali su simboli snage. Žene su, bez obzira na nedaće, birale da ostanu verne sebi. A moda, iako ograničena, bila je prostor u kome su mogle da zadrže kontrolu.
U Francuskoj, Italiji i Britaniji, dizajneri su pravili kolekcije za ‘posleratnu’ ženu – onu koja zna šta znači oskudica, ali i šta znači dostojanstvo. Bilo da je šila kod kuće ili šetala ruševinama u elegantnim cipelama – ona je slala poruku.

Prošlost u našem ormanu

Danas, kada posegnemo za košuljom na tufne, A suknjom ili trench mantilom – ne nosimo samo komad odeće. Nosimo i deo te komplikovane istorije. Moda nije samo ono što vidimo na pisti, ona je ogledalo vremena, često i najiskrenije koje imamo. Moda iz Drugog svetskog rata oblikovala je siluete, navike i vrednosti koje i dalje postoje.
U vremenu kada se svet rušio, moda je bila tiha umetnost opstanka. Bila je dokaz da čovek, čak i u najmračnijim trenucima, ne prestaje da sanja.

Lepota nije luksuz – to je otpor